Novinky

čepel katany - pojmy, které nejsou až tak běžné

-mumei

Výraz "mumei" v souvislosti s samurajskými meči označuje meč, u kterého není známý jeho původní vlastník nebo výrobce. Doslovně přeloženo z japonštiny znamená "bezejmenný" nebo "bezpochyby". Tyto meče mohou být historicky významné, ale jejich historie se ztratila nebo není známá. Mumei meče mohou být ceněné pro svou uměleckou hodnotu, technické zpracování nebo mystérium, které je obklopuje. Pro sběratele jsou mumei meče zajímavými objekty, které často přitahují pozornost díky své tajemné historii.

-iori-mune

Termín "iori-mune" se vztahuje k jednomu z typů tvarování hřbetu (mune) japonských mečů, jako je katana. "Iori-mune" je také známá jako "hira-mune" a označuje hřbet čepele, který je plochý nebo rovný, bez jakýchkoli výstupků nebo vybrání. Tento typ mune je charakteristický svou jednoduchostí a čistotou linie. Meče s iori-mune mají obvykle celkově jemnější vzhled, ačkoli tento styl může být kombinován s různými tvary čepele a různými typy ostří.

-deep koshizori

Termín "deep koshizori" popisuje určitý tvar zakřivení (sori) japonských mečů, jako je například katana. "Koshizori" se týká místa, kde je zakřivení největší, obvykle poblíž základny čepele. Pokud je toto zakřivení velmi výrazné nebo pronikavé, může se říkat "deep koshizori". Tento tvar zakřivení může mít vliv na chování meče při použití a na jeho výkonnost. Meče s deep koshizori mají obvykle větší akcent na řeznou sílu a účinnost při řezání, což je činí vhodnými pro určité bojové situace. Tyto meče mohou být také esteticky působivé, přičemž výrazné zakřivení čepele může přispět k jejich celkovému vzhledu.

-funbari

Termín "funbari" se používá v kontextu japonských mečů, jako je například katana, a označuje charakteristický tvar čepele. Funbari se vztahuje k postupnému rozšiřování čepele směrem od základny (nakago) k špičce (kissaki). To znamená, že čepel začíná u základny relativně úzká a postupně se zvětšuje směrem k špičce. Tento tvar umožňuje rovnoměrné rozložení hmotnosti čepele a přispívá k harmonickému pohybu meče při řezání. Funbari je jednou z estetických charakteristik japonských mečů a je často ceněn pro svou eleganci a funkčnost.

-ikubi-kissaki

Termín "ikubi-kissaki" se vztahuje k jednomu z typů tvarování špičky (kissaki) japonských mečů, jako je například katana. Doslovně přeloženo z japonštiny znamená "krční špička". Ikubi-kissaki má charakteristický tvar, který připomíná krk nebo šíji ptáka. Tento tvar špičky je krátký, silný a kulatý. Meče s ikubi-kissaki jsou spíše masivní a mají robustní vzhled. Tento typ tvarování byl obvyklý zejména u starších japonských mečů a může poskytovat určité výhody při použití v boji. Ikubi-kissaki je jednou z mnoha variací tvarů špiček, které se vyskytují u japonských mečů a přispívají k jejich estetice a funkčnosti.

-ubu-nakago

Termín "ubu nakago" se používá v kontextu japonských mečů, jako je například katana, a odkazuje se na původní, nedotčenou délku rukojeti meče. "Nakago" je část meče, která zasahuje do rukojeti a na kterou je upevněna rukojeť. Když se řekne, že meč má "ubu nakago", znamená to, že délka nakago nebyla zkrácena nebo pozměněna od doby jeho původního výrobu. Ubu nakago je ceněná vlastnost u historických japonských mečů, protože to naznačuje, že meč nebyl předmětem pozdějších úprav nebo oprav, což může ovlivnit jeho hodnotu a autenticitu. U historických sběratelských mečů může být přítomnost ubu nakago důležitým faktorem při hodnocení jejich autenticity a historické hodnoty.

-motohaba

"Motohaba" je termín používaný při popisu japonských mečů, zejména katan a dalších typů, a označuje šířku čepele u její základny. Jedná se o měření šířky čepele v nejširším bodě, který je obvykle blízko základny nebo k mateřské části (moto) meče. Motohaba je důležitým aspektem při hodnocení konstrukce meče a může ovlivnit jeho celkovou výkonnost a estetiku. Šířka čepele u základny může například ovlivnit stabilitu meče, jeho rovnováhu a schopnost přenášet sílu při řezání. Širší motohaba může přispět k větší síle a stabilitě, zatímco užší motohaba může vést k lehčímu a rychlejšímu meči.

Dagger - tlačná dýka

Dýka, neboli dagger, je typ nože se standartně dvojitě ostřenou čepelí, která se zužuje směrem k hrotu. Tato konstrukce dává dýce vynikající průnikovou schopnost a umožňuje rychlé a efektivní píchnutí. 

Dýky byly historicky používány jako zbraně, jak ve vojenství, tak v civilním životě. Ve vojenském kontextu sloužily jako sekundární zbraň nebo jako součást výbavy vojáků, kteří bojovali v blízkém souboji. Civilní dýky byly používány k sebeobraně, lovu, ale také jako nástroje pro běžné úkoly. Dýky mají různé formy a velikosti, a mohou být vyrobeny z různých materiálů, jako je ocel, titan, nebo dokonce keramika. Dnes jsou dýky populární nejen mezi sběrateli, ale také mezi milovníky outdoorových aktivit a bushcraftu, kteří ocení jejich funkčnost a všestrannost.

Chladné zbraně

Chladné zbraně je označení pro zbraně, které nevyužívají střelný mechanismus ani střelivo a jejich účinnost je založena na fyzickém kontaktu s cílem. Patří sem různé druhy jako jsou 

nože

meče

katany

sekery

bojová kladiva

mačety

bojová kladiva kyje a dalších podobné (tupé) nástroje

Zbraně drtivé, které jsou také nazývány tupými zbraněmi, nevyužívají ostří ani hrotu jako svou primární sílu, ale spoléhají na svou velkou hmotnost. Tyto zbraně se zaměřují na zesílení síly nárazu při úderu na cíl. Jedná se o různé předměty, které slouží k posílení síly úderu.Prvními představiteli tohoto typu zbraní byly primitivní dřevěné kyje, které jsou vlastně nejstarší formou zbraní. S rozvojem ochranných prostředků, jako je brnění, však vznikla potřeba zbraní schopných tato brnění překonat. Tím nastal rozmach drtivých zbraní, zejména během středověku, kdy se ukázaly jako účinné prostředky proti těžce obrněným rytířům. Na rozdíl od zbraní sečných, které vyžadovaly značnou technickou zručnost k průniku brnění, tupé zbraně se zaměřovaly na sílu úderu a byly méně náročné na technické dovednosti.Mezi nejznámější druhy zbraní drtivé patří kyje, cepy, válečná kladiva, řemdihy a palcáty. Tyto zbraně se v historii osvědčily jako účinné prostředky v boji a zanechaly svou stopu ve vojenských taktikách a strategiích.

Sečné zbraně

Jde o skupinu zbraní, které svou účinností závisejí na ostrém ostří, které usnadňuje fyzické poškození cíle. Vývoj sečných zbraní odráží pokrok lidské civilizace v oblasti řemeslné zručnosti, znalosti materiálů, zejména kovů a v samotné konstrukci zbraní. Původní sečné zbraně byly vyrobeny z mědi, později z bronzu a nakonec z železa a oceli. Původní design těchto zbraní zahrnoval jednoduchou rovnou čepel s ostřím, což je dělalo efektivnějšími než dosavadní bodné nebo tupé zbraně. Hlavní výhody tohoto typu zbraní spočívaly v jejich nižší hmotnosti, vysoké účinnosti a snadném ovládání. S průběhem času se design vyvíjel a základních principů používání těchto zbraní, což vedlo k profilování čepelí do zakřiveného tvaru, což zvyšovalo účinnost při sekání, ale snižovalo schopnost bodání. To vedlo k jasnému rozdělení zbraní na bodné a sečné. Mezi nejznámější představitele této kategorie zbraní patří šavle, katany a z kategorie delších zbraní pak sekery, sudlice nebo kůsy.

Bodné zbraně

Samotný název "bodná zbraň" již naznačuje její definici. Tento typ zbraně vychází ze svého předchůdce, kterým je pěstní klín upevněný na dlouhé násadě z větve, známý jako kopí. Původní účel bodných zbraní spočíval v usnadnění lovu, jak ve vodě, tak na souši. Postupem času se tento typ zbraně zdokonalil díky rozvoji lidských dovedností a použití lepších materiálů, což z něj udělalo klíčový prvek ve výzbroji všech armád. Mezi nejznámější představitele tohoto typu zbraní patří kopí, bodné dýky a rapíry. Tyto zbraně se v průběhu historie osvědčily jako účinné prostředky jak v boji, tak i při lovu a obraně.

Vrhací zbraně

Vrhací zbraně představují zvláštní kategorii mezi chladnými zbraněmi. Jejich hlavním cílem je zasáhnout cíl na vzdálenost pomocí pouhé síly bojovníka, bez použití složitějšího mechanismu jako u kuší, luků nebo palných zbraní, které vypouštějí projektily s pomocí mechanizmu. Vrhací zbraně existují v různých tvarech a velikostech, od menších, jako jsou vrhací hvězdice, až po větší, jako jsou harpuny a oštěpy. Mezi nejznámější zástupce patří kopí, shurikeny a vrhací nože. Tyto zbraně se v historii projevily jako účinné prostředky při zasažení cíle na větší vzdálenost a často se používaly v bojových situacích nebo při lovu.

Historicky byly chladné zbraně nezbytnou součástí vojenské výzbroje a byly používány v mnoha kulturách po tisíciletí. Jejich význam v boji však postupně klesal s nástupem střelných zbraní. Nicméně i přesto zůstávají populární v rámci různých bojových umění, sportovních disciplín (například šerm) a sběratelství. Chladné zbraně mohou být vyrobeny z různých materiálů, jako je ocel, dřevo, nebo dokonce moderní slitiny. Jejich design se liší podle účelu a historického kontextu, ve kterém byly používány. V současné době jsou často využívány jako součást tréninku bojových umění, obranných technik nebo jako rekvizity ve filmu a divadle. Je třeba zdůraznit, že chladné zbraně jsou stále považovány za nebezpečné a mohou způsobit vážné zranění či smrt, pokud jsou použity neoprávněně nebo neodborně. Z tohoto důvodu je jejich vlastnictví a používání v mnoha jurisdikcích regulováno zákony a předpisy.

Chladné zbraně jsou vlastně jedním z prvních výtvorů lidského řemesla. Když se podíváme na začátky lidského vývoje a spojení s našimi předky, objevíme, že mezi prvními nástroji, které lidstvo vyrobilo, byly ty určené k lovu zvěře a obraně. Tato škála předmětů a zbraní, které nelze nazvat jinak než chladnými zbraněmi, zahrnuje různé druhy nástrojů.První známou chladnou zbraní je známý pěstní klín, který položil základy pro vývoj nástrojů a zbraní. Tento pěstní klín se stal základem pro kopí, které sloužilo k lovu zvěře, a také pro nůž, který byl užitečný v každodenním životě. Vynález pěstního klínu tak můžeme považovat za zahájení tvorby zbraní. Hlavním účelem chladné zbraně je posílení schopností uživatele a tím zvyšování efektivity v boji. Tyto zbraně byly od pradávna navrženy tak, aby poskytovaly výhodu tomu, kdo je používá, a usnadňovaly mu dosažení svých cílů v bojových situacích.

Tameshigiri - zkouška seku a ostrosti katany

Tameshigiri je japonský termín používaný pro techniku řezání a testování ostří meče, typicky katany nebo jiných japonských mečů. Tento proces slouží k ověření kvality a efektivity ostří, stejně jako dovedností mečíře.

Během tameshigiri se mečíř snaží co nejpřesněji a nejúčinněji přesnout různé cíle, obvykle z bambusu (take), ale také z tatami mat nebo jiných materiálů, které simulují lidské tělo. Cílem je nejen prostě proletět přes materiál, ale také ho řezat s takovou lehkostí a přesností, že materiál zůstává čistě rozdělený, aniž by došlo k jakémukoli zaseknutí nebo trhnutí.

Tameshigiri je nejen testem pro meč, ale také pro dovednosti mečíře. Vyžaduje precizní techniku a hluboké porozumění pohybu meče. Pro ty, kteří praktikují japonské bojové umění jako iaido nebo kenjutsu, je tameshigiri důležitou součástí tréninku, protože pomáhá rozvíjet schopnost správného použití meče v reálných situacích.

Historicky bylo tameshigiri používáno jako způsob, jak potvrdit kvalitu a efektivitu nově vyrobených mečů, ale také jako forma ceremoniálního testování mečů před bitvou. Dnes je to také oblíbená aktivita v japonských bojových uměních a mezi sběrateli mečů.

Celkově je tameshigiri nejen praktickým testem mečů, ale také důležitou součástí japonské mečířské tradice a kultury.

Horimono - rytí do čepele meče, nebo nože

Horimono je termín používaný pro označení různých ryteckých vzorů a výzdob na japonských mečích, včetně katan. Tyto výzdoby jsou ručně ryté do čepele meče a mají často symbolický nebo estetický význam. Horimono může být vyryto na různých částech čepele, jako jsou boční plochy (omote), hřbet čepele (ura) nebo na hřbetu s tělem meče (mune).

Motivy horimono jsou často inspirovány japonskou mytologií, historií, přírodou nebo náboženstvím. Například můžete najít různé druhy draků, bohů, květin, ptáků nebo geometrických vzorů. Každý vzor může mít svůj vlastní význam a symboliku.

V minulosti byly horimono často používány jako značky majetku nebo identifikace meče, ale dnes jsou především estetickým prvkem, který zdůrazňuje jedinečnost a uměleckou hodnotu meče. Horimono jsou obvykle vyřezávány ručně mistrovskými umělci s dlouholetými zkušenostmi v umění ryteckého řemesla.

Každé horimono je jedinečný a přispívá k celkové estetice meče. Jejich přítomnost na meči může také ovlivnit jeho hodnotu a cenu. Horimono jsou jedním z mnoha aspektů, které dělají japonské meče tak fascinujícími a ceněnými uměleckými díly.

Hamon - parciální kalení čepele

Hamon je označení pro dekorativní proužky či vzory na čepeli japonských nožů a mečů, jako jsou katany. Tato technika vytváří kontrastní linie na čepeli meče a je jedním z charakteristických prvků japonského mečířství. Hamon je výsledkem procesu diferenciálního kalení čepele.

Diferenciální kalení je technika, která spočívá v různém ochlazování různých částí čepele, čímž se vytváří rozdílná tvrdost a pružnost. Toho se dosahuje tím, že čepel je obalená vrstvou jílu s přesně definovanými tvary. Poté je čepel zahřáta na vysokou teplotu a rychle ochlazena. V důsledku rozdílného chladnutí vznikají různé struktury oceli v různých částech čepele.

Hamon je potom viditelným důsledkem této diferenciace v struktuře oceli. Tvar a vzor hamonu jsou ovlivněny mnoha faktory, včetně složení oceli, složení jílu, teploty a času kalení, a také techniky broušení a leštění po kalení.

Každý hamon je jedinečný a může být interpretován jako "duše" meče. Kromě estetického efektu má hamon také funkční účel, poskytující pevnost v místech, kde je to nezbytné, a zajišťující ostří meče. Hamon je tak jedním z hlavních prvků, který dělá japonské meče jako katanu tak jedinečnými a ceněnými uměleckými díly.

Hattori Hanzo

Hattori Hanzo byl významný japonský samuraj, který žil v období Sengoku v 16. století. Byl známý jako mistr šermu, taktiky a jako věrný služebník klanu Tokugawa. Hanzo byl známý pro svou loajalitu a statečnost, a byl jedním z klíčových důstojníků Tokugawského klanu. Jeho vojenské schopnosti a strategické znalosti hrály důležitou roli v procesu sjednocování Japonska pod vedením Tokugawů.

Hanzo je často vyobrazen jako hrdinská postava v japonské historii, literatuře a kultuře. Jeho jméno se objevuje v mnoha lidových příbězích a legendách. Ve fiktivním prostředí byl také Hattori Hanzo zahrnut do různých filmů, televizních pořadů, her a dalších médií, kde je často zobrazen jako neohrožený bojovník a mistr bojových umění.

Hattori Hanzo je také fiktivní postava v kultovním filmu "Kill Bill", který režíroval Quentin Tarantino. Ve filmu "Kill Bill: Volume 1" a "Kill Bill: Volume 2" Hattori Hanzo hraje důležitou roli jako mistr japonského meče, který se stáhl do ústraní a žije v osamění, vyrábí meče a snaží se vyhnout své minulosti jako mistra vraždících nástrojů. Hanzo je vyhledán hlavní postavou Beatrix Kiddo, známou jako "The Bride" (Nevěsta), která touží po pomstě proti lidem, kteří ji zradili a pokusili se ji zabít. Hattori Hanzo ji poskytne meč (katanu) a také jí pomůže s přípravami na její cestu pomsty. Postava Hattori Hanzo je ve filmu ztvárněna slavným japonským hercem Sonny Chibou.

Šogun (Shogun) seriál 2024

Cosmo Jarvis a Hiroyuki Sanada hrají v novém hitu seriálu "Shōgun", který oživuje a přibližuje násilnou feudální minulost Japonska v celé její děsivé kráse. V debutové epizodě "Shōgun" je scéna, která nastavuje standard pro brutálnost, která následuje. Po vyhladovění, vzpouře a sebevraždě kapitána na palubě zpustošené obchodní lodi Holanďanů se lodivod John Blackthorne (Cosmo Jarvis) a jeho přeživší posádka dostanou na pobřeží Japonska u Anjira, kde je ozbrojené stráže hodí do jámy, kde budou čekat na svůj osud. Zatímco Blackthorne uniká popravě, člen jeho doprovodu má méně štěstí – je svázán a umístěn do kotle s vodou, kde je pomalu uvařen k smrti. Ne, tohle není Westeros, navzdory tomu, co by mohly naznačovat nadšené recenze srovnávající ji s Hrou o trůny. Tohle je Japonsko v roce 1600 – doba velkých nepokojů po dvou staletích občanských válek. Zde se Blackthorne – inspirovaný lodivodem Williamem Adamsem, prvním Angličanem, který se dostal do Japonska – musí přizpůsobit brutální, cizí realitě, protože slabá vláda pěti regentů hrozí rozpadem na válčící frakce po smrti Taikō (bývalého císařského regenta).Jeho přežití závisí na alianci s lordem Yoshii Toranagou (Hiroyuki Sanada) a portugalskými katolickými misionáři.


Původně celosvětově proslulý bestseller (Jamese Clavella z roku 1975 dosáhla do roku 1990 15 milionů výtisků), "Shōgun" již prokázal svůj potenciál v placené TV. V roce 1980 původní devítihodinová minisérie na NBC – s Richardem Chamberlainem, Johnem Rhys-Daviesem, japonskou ikonou Toshirô Mifune a Orsonem Wellesem jako vypravěčem – získala tři ceny Emmy a tři Zlaté glóby poté, co se stala druhým nejsledovanějším pořadem v americké televizi. Její popularita dokonce přispěla k vzestupu sushi restaurací v USA během tohoto období. V roce 2024 nový seriál od Rachel Kondo a Justina Markse přináší ještě živější historický kontext – v konečném důsledku přináší bohaté zobrazení feudálního Japonska.


V roce 1600 byla dynamika světové moci velmi odlišná od dnešního světa: Protestantká Anglie byla nucena bránit trůn Alžběty I. před invazí v roce 1588, když španělská armáda chtěla obnovit katolicismus a ukončit anglickou podporu nizozemské nezávislosti na Španělsku. Druhým hráčem byla země v dynastické unii s Portugalskem; dva mocné iberské státy předtím rozdělily oceánské oblasti mimo Evropu mezi své obrovské impérium smlouvou z Tordesillas z roku 1494. Portugalsko, průkopník globálního průzkumu, narazilo na Japonsko v roce 1543 – začalo obchodovat se za západním zbožím, jako jsou palné zbraně a zároveň šířilo katolickou víru přes jezuitské misionáře. Tento kontext slouží jako pozadí Blackthornovy zrádné plavby v "Shōgun".


Thomas D. Conlan, profesor východoasijských studií a historie na Princetonské univerzitě a autor knihy "Samuraj a válečná kultura Japonska, 471–1877: Prameny", vysvětluje, že Portugalci (a Španělé) měli dva hlavní cíle v Japonsku. Prvním bylo převést Japonsko na křesťanství a druhým bylo nakonec dobýt Japonsko prostřednictvím obrácení vysoce postavených lordů ke křesťanství. Museli však postupovat opatrně, protože vojenské síly Portugalců nemohly konkurovat japonské moci. Tato opatrnost byla patrná již v roce 1552, kdy jeden z prvních západních návštěvníků Japonska zaznamenal, že Japonci byli velmi zdvořilí k sobě navzájem, ale pohrdali cizinci.


Japonsko se v té době nacházelo uprostřed dlouhého a chaotického otřesu – proto se zdálo, že napětí v Shōgunu může propuknout. Známá jako Sengoku Jidai nebo „období válčících států“ (zhruba 1467-1615), byla to éra definovaná téměř neustálými občanskými válkami, kdy feudální páni bojovali o úplnou kontrolu nad zemí. Cílů tří po sobě jdoucích vojevůdců – včetně Tojotomiho Hideyoshiho, nedávno zesnulého Taikō ze Shōgunova vyprávění, a Tokugawa Ieyasu, jeho případného nástupce – by bylo dosaženo sjednocením země na počátku 17. století, ale ne bez značného násilí a síly ze strany třídy bushi (samurajských válečníků).


Samuraj nesoucí meč se řídil přísným morálním kodexem, který se vztahoval k ideálům kultivovaného válečníka. Jako Danny Chaplin, autor Sengoku Jidai. Nobunaga, Hideyoshi a Ieyasu: Three Unifiers of Japan vysvětluje, že jejich víra pocházela z několika náboženských tradic: "Z buddhismu se samurajové učili , že smrt je pouhou iluzí, tak se nebáli umírat. Od šintoismu se samurajové naučili ctít jeho předků, což mu dodalo hluboký smysl pro loajalitu a kontinuitu. Od konfucianismu se naučil základům chování vůči ostatním v přísně hierarchické společnosti."


Přestože se samurajové řídili těmito ctnostmi, byli také nekompromisní v udržování pořádku. Například, aby si udrželi čest, povolili si okamžitou reakci na domnělý podvod ze strany člena nižších tříd; to je demonstrováno na začátku brutální nové série, když rolník přijde o hlavu přímo na ulici. Loajalita k panství byla v samurajských hodnotách prvořadá a zemřít v této službě bylo považováno za čest. Padnout do rukou nepřítele nebo podlehnout nelidskému osudu bylo považováno za hanbu.
Tyto ideály, které přetrvávaly až do moderní doby (například u pilotů kamikaze za druhé světové války), nejlépe ilustroval akt seppuku. Tento rituál exemplárně zobrazil v sérii Šogun Kashigi Yabushige, když po pádu do oceánu vytáhl meč, než aby čelil ostudné smrti utopením.


Byly to hrůzné časy," komentuje Chaplin. Meče katany byly často používány k "testování" na odsouzených vězních a sbírání hlav jako trofeje během bitev bylo běžnou praxí mezi samuraji. V dalším významném incidentu z roku 1597, který souvisel s příjezdem posádky Blackthornovi lodi do Japonska. Blackthorn naznačil, že Španělé plánují dobýt Japonsko prostřednictvím misionářů. Hideyoshi nechal ukřižovat a napíchnout na kopí 26 křesťanů. Podobně jako Tudorovci v Anglii, kteří odsekávali hlavy manželkám a upalovali katolíky na hranici, používali Japonci kruté metody, jako byly ty, které byly uplatňovány na nešťastného kolegu z posádky Blackthorne: legendární bandita Ishikawa Goemon, jakýsi japonský Robin Hood, byl uvařen zaživa na břehu řeky Kamo v Kyotu v roce 1594.


„Násilí jako trest mělo být velkolepé a děsivé, aby bylo zajištěno dodržování zákonů,“ říká Conlan. Možná pak samotné seppuku – často nabízené jako „privilegium“ samurajům poraženým v bitvě, ale také upřednostňované jako metoda trestu smrti, protože rodina oběti s menší pravděpodobností usilovala o pomstu za smrt, kterou si sama způsobila – představovalo tuto podívanou více než cokoliv. V jednom slavném incidentu Taikō dokonce nařídil svému již vyhoštěnému synovci, aby spáchal sebevraždu v roce 1595, čímž se vyhnul potenciální zpochybnění nástupnictví svého dědice. Taková krutost (Hideyoshi také popravil celou svou rodinu, celkem 39 mužů, žen a dětí) přispěla k západnímu vnímání Japonců: „Evropané byli šokováni, že to Hidejoši udělal blízkému příbuznému,“ říká Conlan. Období Sengoku dosáhlo svého vrcholu bitvou u Sekigahary v roce 1600 – největší a pravděpodobně nejdůležitější v japonské feudální historii, která si za jediný den vyžádala až 36 000 mrtvých nebo vážně zraněných. Je to událost, která jako by se v Shōgun rýsovala na obzoru. V důsledku toho by Japonsko vstoupilo do nového věku, Edo – definovaného více než 250 lety relativního míru, izolacionistickou zahraniční politikou (s cílem odstranit koloniální a náboženské vlivy Španělska a Portugalska) a zákazem a pronásledováním křesťanů. S trochou štěstí by se Blackthorne mohl do tohoto období dostat – jistější však je, že nejprve bude čelit vážným hrůzám.

Bojové sekery

Historický Význam Bojových SekerBojové sekery

Bojová sekera je historická zbraň, která hrála klíčovou roli v mnoha vojenských konfliktech po celém světě. Tyto sekery se vyvinuly jako účinný nástroj pro boj z blízka (muž proti muži) a měly různé formy a konstrukce v závislosti na kultuře a historickém období.

Konstrukce a Použití

Obvykle měly bojové sekery ostří na jednom konci a těžší hlavici na druhém konci, což umožňovalo účinné údery jak sečnými, tak i bodnými pohyby. Mohly mít také různé délky a tvary rukojetí.

Historické a Kultovní Využití 

Bojové sekery byly oblíbené u mnoha starověkých a středověkých kultur, včetně Vikingů, Normanů, germánských kmenů, Mongolů, a mnoha dalších. Byly využívány jak pěchotou, tak jezdci, a jejich použití bylo běžné jak v boji na otevřeném poli, tak i při obleženích.

Evoluce Bojových Seker

V průběhu času se design bojových seker měnil podle potřeb a technologického pokroku, ale principy účinnosti a efektivity zůstávaly podobné. Dnes jsou bojové sekery stále oblíbenými rekvizitami ve filmech, hrách a historických rekonstrukcích, přičemž si zachovávají svůj fascinující charakter a historický význam.

Fousaté Sekery Vikingů

Tzv. fousaté sekery ve středověkých skandinávských zemích byly obvyklým vybavením a nástrojem pro bojovníky a kmeny Vikingů. Tyto sekery sloužily nejen k práci, jako je stavba lodí, domů, či vozíků, ale také jako zbraně pro boj z blízka.

Rozdíl mezi Bojovými a Farmářskými Sekerami

Existovala rozdílná konstrukce mezi bojovými a farmářskými sekerami. Bojové sekery byly lehké a rychlé, vhodné jak pro házení, tak pro rychlé útoky, zatímco farmářské sekery byly větší a sloužily k štípání dřeva.

Nabídka Bitevních Seker

V naší nabídce naleznete plně funkční bitevní vikingské sekery, které mohou být doplněny přidáním Vašeho jména, iniciál nebo jiných symbolů na hlavu sekery.

 

 

 

Slitina YG8 tvrdokovová slitina

Slitina YG8 je tvrdokovová slitina, která se skládá z kobaltu (Y), volframového karbidu (G) a kobaltového pojiva (8). Jedná se o jednu z běžně používaných tvrdokovových slitin, která je známá svou tvrdostí, pevností a odolností proti opotřebení. Tvrdokové slitiny se často používají ve výrobě nástrojů, stříhacích nástrojů, vrtaček a dalších aplikacích, kde je vyžadována odolnost proti opotřebení a dlouhá životnost.

Slitina YG8 obvykle obsahuje přibližně 92 % volframového karbidu a 8 % kobaltového pojiva. Tato kombinace zajišťuje tvrdost a odolnost proti opotřebení, což činí tuto slitinu vhodnou pro náročné aplikace v průmyslu a stavebnictví.

Výroba a zpracování tvrdokovových slitin, včetně slitiny YG8, obvykle zahrnuje procesy jako je lisování, slinování a tepelné zpracování, aby se dosáhlo požadovaných vlastností materiálu.